Creating and financing an association
I - Creating a student association
1/ Statutes and domiciliation
>> More information from the Culture and Campus Life Department - 04 90 16 25 77
alexandra.piaumier@univ-avignon.fr
>> Download the list of documents needed to apply for a student association's domicile
2/ Signature of the Charter of Associations
Mandatory signature of the charter of associations for any association wishing to establish its head office at the University of Avignon.
Mandatory signature for any association, not domiciled at the University of Avignon, for the use of premises and/or equipment or for grant applications.
Pour les associations étudiantes : signature de la Charte à la Direction de la Culture et de la Vie de Campus.
>> Télécharger la charte des associations (pdf)
3/ Use of the premises
For more information, please contact the Student Vice President: vpe@univ-avignon.fr
> Consult the rules of procedure of the REVE room
4/ Guides for managing your association and organising events
- Download the guide Supporting students in organising festive and integration eventspublished by the Ministry of Higher Education, Research and Innovation
- AnimafacThe Student Union Network provides a number of guides to help student unions and their leaders.
- The WEU Community and civic engagement also allows you to develop your knowledge and skills in association management.
- Other institutional sites can help you:
II - Financing an association
FSDIE - Fonds de Solidarité et de Développement des Initiatives Étudiantes
- the association must be domiciled at the University of Avignon;
- être en règle avec la Direction de la culture et de la vie de campus notamment en ce qui concerne les bilans d’utilisation des subventions précédemment accordées ;
- déposer un dossier de demande de subvention en version électronique auprès du Vice-président étudiant et de la Direction de la Culture et de la Vie de Campus, 10 jours avant la date de la commission.
The template provided is It is not possible to submit any other file (except for annexes) than the one available on this page.
- Jeudi 10 octobre 2024 – 9h30
dépôt des dossiers : jeudi 19 septembre 23h59, avec prise de rdv avec la direction de la culture et de la vie de campus avant le 13 septembre - Jeudi 5 décembre 2024 – 9h30
dépôt des dossiers : jeudi 14 novembre 23h59, avec prise de rdv avec la direction de la culture et de la vie de campus avant le 8 novembre - Jeudi 6 février 2025 – 9h30
dépôt des dossiers : jeudi 16 janvier 23h59, avec prise de rdv avec la direction de la culture et de la vie de campus avant le 10 janvier - Jeudi 10 avril 2025 – 9h30
dépôt des dossiers : jeudi 20 mars 23h59, avec prise de rdv avec la direction de la culture et de la vie de campus avant le 14 mars - Jeudi 5 juin 2025 – 9h30
dépôt des dossiers : jeudi 15 mai 23h59, avec prise de rdv avec la direction de la culture et de la vie de campus avant le 9 mai
Mandatory documents to be completed for the submission of a grant application :
1/ Dossier de demande de subvention au FSDIE (format.pdf)
2/ estimated project budget (.xls format)
3/ annual provisional budget of the association (format.xls)
The application must be submitted by e-mail only: fsdie-asso@univ-avignon.fr
10 jours avant la commission FSDIE et après avoir pris rdv avec la Direction de la Culture et de la Vie de Campus (alexandra.piaumier@univ-avignon.fr )
No file will be accepted without a prior appointment with the service and without validation of the service.
Chaque projet financé devra faire l’objet d’un bilan moral et financier (télécharger le modèle de bilan moral et financier d’un projet financier par le FSDIE .)
Le CROUS : CVEC et CultureActions
NOUVEAU – Un dossier unique est à compléter.
Si besoin de précisions ou conseils, contactez le service culturel pour tout projet dans les domaines artistiques, culturels, de développement durable, responsabilité sociétale et citoyenneté :
- Service culturel : 04 42 93 47 69 – culture@crous-aix-marseille.fr
Ou contactez le pôle vie de campus pour tout projet relevant des autres domaines :
- Pôle vie de campus : 04 42 93 47 74 – viedecampus@crous-aix-marseille.fr
Le dossier doit également être visé par la Maison de la Culture et de la Vie de Campus
Calendrier 23/24 des commissions de financement du CROUS
- Mardi 17 octobre 2023 (dépôt du dossier au plus tard le 6 octobre 2023)
- Mardi 12 décembre 2023 (dépôt du dossier au plus tard le 1er décembre 2023)
- Mardi 19 mars 2024 (dépôt du dossier au plus tard le 8 mars 2024)
- Mardi 25 juin 2024 (dépôt du dossier au plus tard le 14 juin 2024)
- For grant applications ≤ 2 000 €: projects are studied as the water flows ;
- Pour les demandes de subvention > 2 000 € : étude 4 fois par an en commission CVEC ;
- For the student unions, the amount of the advance is increased to 70% . Les 30% restant seront versés, au prorata, après production du bilan financier.
The actions supported by the Crous will primarily benefit students enrolled in institutions that do not receive a CVEC payment, where there are generally few student life actions, and students whose place of study is far from the major urban and university centres.However, student associations registered in a beneficiary institution may propose projects, provided that they are intended also to students from outside their institution.The application must then be sent by e-mail to the CROUS services: at cve@crous-aix-marseille.fr
Other funding
Grant from the City of Avignon
Subsidy from the Vaucluse Department
Grant from the Southern Region
FIJ (Fonds pour l'initiative des Jeunes en Vaucluse)
Mis à jour le 20 June 2024